divendres, 24 d’octubre del 2008

fudangi

"Fudangi" 普段着 vol dir roba de cada dia (que no és formal ni això). Parlant de kimono, serien els kimonos menys formals, que s'utilitzen com a roba diària. No solen ser de seda: n'hi ha de cotó gruixut, de lli, de llana, de sintètics i de tsumugi (seda basta, no és suau i antigament era usada pels artesans que feien seda, dels trossos que no se'n podia fer kimonos cars en feien kimonos per ells). Encara hi ha persones que utilitzen el kimono com a roba habitual, persones grans suposo, però la majoria de gent porta youfuku (洋服 - roba d'estil occidental) .
Jo vull fer un experiment: utilitzar el kimono com a fudangi. Com que estic estudiant en una universitat japonesa a Kyoto, no serà tan estrany com si fos a la UAB, però tot i això no hi he vist cap japonesa amb kimono a la uni.
De fet ja he començat l'experiment:
La setmana passada vaig estar practicant per la residència, i cada dia quan tornava de la universitat me'l posava i el portava fins que anava a dormir.
Aquesta setmana he portat kimono tres dies seguits, tot el dia: a la residència, a la universitat, a comprar... Fins i tot per dormir feia servir nemaki XD (kimono per dormir). A diferència del que pot semblar, no he notat que em miressin gaire per la universitat... deu ser que són molt discrets els japonesos.
Fotos amb els kimonos d'aquests 3 dies (el coll no està ben posat, ho sé :P mai no em queda bé T.T i estan una mica arrugats i això, és que sempre em feia les fotos al final del dia, pq al matí no hi pensava XD):


He de reconèixer que ha estat pitjor del que em pensava... Però encara no em rendeixo! (estic boja :P)
Analitzaré els problemes i hi buscaré solucions:
- Calooor. Aquest va ser el meu principal problema! Sóc molt calorosa, i tot i q portava 単 hitoe (kimono sense forro) i el 長襦袢 nagajuban també era 単 , però vaig passar molta calor XP . He pensat de provar amb un nagajuban de dos parts, que té les mànigues de tela maca però el cos és de cotó, potser així no tindria tanta calor... si tot i així encara tingués calor, potser podria provar amb un nagajuban de ro? crec q em mirarien malament XD
- Dificultat de moviments. S'han de fer passetes curtes i no pots doblegar la cintura. Jo m'hi sentia prou còmoda (en algun moment que feia airet i no estava morta d calor), l'únic que em molestava és que pujar les escales es fa molt lent, i havia de fer servir l'ascensor... normalment prefereixo fer servir les escales, però a aquell ritme haurien acabat la classe quan arribaria... Això no crec que tingui gaire solució... encara que me'l posés més ample o suelto, el que es guanya en moviments es perd en elegància...
- es triga temps a posar-se'l. Aquest problema és el que em va molestar menys. Trigava una mitja hora a posar-me'l, que és un record per mi XD. Però això seria fàcil de millorar: si trobo algun tsukuri obi, l'obi serà ràpid de posar, i si deixés cosit l'ohashori (doblec q surt per sota de l'obi) al kimono, deuria ser molt ràpid... encara que no crec que pogués posar-me'l amb 2 minuts com aquesta XD http://www.youtube.com/watch?v=4wVtagZ0sYQ

Però també hi ha hagut coses bones...
- M'agrada la 着物の姿 (きもののすがた- figura del kimono). Trobo que queda molt maco, i molt femení encara que sigui com un tubo XD
- Els professors de japonès es sorprenien molt i posaven cares molt divertides XDD La pregunta més freqüent que m'han fet és si me l'havia posat jo sola (o que qui me l'havia posat), i es quedaven sorpreses quan els deia que me l'havia posat jo sola, de fet algunes fins i tot deien que elles no se'l sabrien posar... Una pregunta freqüent era que quants en tenia (en vaig portar tres de diferents en 3 dies), i si es quedaven amb la boca oberta quan els deia que en tenia 6, quan els deia que m'havien costat entre 500 i 1000 yens cada un, la boca ja els tocava a terra. En el proper post explicaré on he trobat kimonos tan barats, que no ha estat fàcil, i també cal dir que no són kimonos formals, són així com a 普段着  fudangi.

2 comentaris:

kimonosa ha dit...

Que guai! quina sort poder anar a la uni en kimono!!! M'has de dir on els has comprat tan barats!! >__<

alba.akatsuki ha dit...

gràcies ^^
a veure quan trobo un rato per escriure sobre on he comprat els kimonos.

 

Paradores